søndag 10. oktober 2010

LESE OG SKRIVEOPPLÆRING MED BRUK AV IKT - Etter å ha vært litt kritisk til pc i den første skrivelæringen vil jeg nå slå til med å være mer positiv, det handler vel om hva man som lærer gjør det til, og at en ikke blir ensporet, den ene eller andre veien. På Wikibøker - http://no.wikibooks.org/wiki/IKT_i_utdanning/Lese_og_skriveoppl%C3%A6ring_med_bruk_av_IKT - kan en lese om IKT i lese og skriveopplæring, der tar de for seg både hvorfor og hvordan bruke tekstbehandling i lese og skriveopplæringen. De kommer også med eksempler på hvordan en kan innfri ett av de fem grunnleggende ferdighetene som Kunnskapsløftet krever, å bruke digitale verktøy. Med andre ord en side verdt å lese:-)

2 kommentarer:

  1. Jeg fant mye interessant i Wiki-boka du anbefaler. Mest glad blir jeg for eksemplene det er linket til.

    Jeg har også tatt en (ny) kikk på læringsplakaten. "Læringsplakaten nevner også at skolen skal stimulere elevene "til å utvikle egne læringsstrategier og evne til kritisk tenking”. Dette får de vært med på gjennom å produsere sine egne "verk" gjennom bøker og tekster de selv produserer og bestemmer hvordan skal se ut. Kritisk tenkning får de når disse blir produsert i kontakt med medelever som gir ris og ros til tekstene."
    (Fra Wiki-boka)

    SvarSlett
  2. Ja, så det, tror det var Trageton som også nevnte det med muntligheten i det hele, og det skal en ikke undervurdere. Jeg ser det som ekstra positivt at elever lærer å uttrykke seg gjennom IKT bruk, men at de også kan uttrykke seg muntlig om IKT, og bruken av denne.

    SvarSlett